城西大学教職課程センター紀要

ISSN 2433-541X
3号
2019年3月

表紙・目次・裏表紙・標題紙・城西大学教職課程センター紀要発行規程・執筆者紹介・編集後記・奥付
巻頭言 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 蛭川 幹夫 (1)
特集
これからの時代の「教育課程論」の授業構想についての一考察 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 後藤 顕一 (5)
教育方法(コンピュータの活用を含む)をどう教えるか? ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 井田 浩之 (15)
「学び」が生じる場を設(しつら)えること - 主体的・対話的に,深く考える - ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 浅原 知恵 (17)
教育制度をいかに教えるか - 新学習指導要領と教職課程コアカリキュラムとの関係から - ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 高木 加奈絵 (19)
教育実習の講義実践報告 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 井沼 学 (21)
「道徳教育指導論」の授業のねらいと特徴 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 村越 純子 (23)
情報教育の歴史 プログラミング教育を通じた論理的思考の育成を中心に ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 栗田 るみ子 (25)
数学科教育法と数学科教材研究の講義実践報告 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 井沼 学 (27)
新学習指導要領実施に向けて,「社会科教育法」をどう教えるか ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 永松 靖典 (31)
総括
城西大学における教員免許状更新講習10年の歩み ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 新井 浅浩 (33)
教育実践論文
地域連携PBLにおける学修成果の可視化について ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 勝浦 信幸 (45)
実践報告
経営学部生の英語意識と教育改善に関する考察 - キャリア・グローバル指向の学部教育に向けた実態調査を中心に - ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 三國 信夫 / 小野 正人 (61)
外国に繋がる青少年の日本語・教科学習支援 - 高校進学後の支援 - ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 持丸 邦子 (75)
城西大学におけるスチューデント・インターンシップ事業への取組み 〜 平成23-25年度 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 北川 浩子 (81)
川越市「小・中・大学連携理科ふれあい事業」への取り組み ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 宇和田 貴之 / 石黒 直哉 / 北川 浩子 (85)
城西大学薬学部における専門職連携教育 - 彩の国連携力育成プロジェクト - ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 古屋 牧子 / 細谷 治 / 上田 秀雄 / 大嶋 繁 / 古旗 賢二 / 高尾 浩一 / 堀 由美子 / 小林 大介 / 田口 孝行 / 新井 利民 / 柴崎 智美 / 勝木 祐仁 / 白幡 晶 (91)
研究ノート
政治教育の意義・問題点と教育実践 〜 政治的価値・政治的イデオロギーに注目して 〜 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 穐山 守夫 (97)
学生論文
中学生が求める理想の教師像 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 丸山 遊(指導教員 浅原 知恵)(109)

城西大学教職課程センター


ISSN 2433-541X
Vol. 3
2019. 3

[Contents]
Features
Considering Course Design for Future Curriculum Theory Classes ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Kenichi Goto (5)
Proposals for Teaching the Educational Method Course ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Hiroyuki Ida (15)
Setting Up Platforms Where Independent, Interactive Learning, As Well As Deep Thinking Take Place ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Chie Asahara (17)
How to Teach About the Educational System - the Relationship between the New Course of Study and the Core Curriculum of the Teacher Training Course ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Kanae Takagi (19)
Report on the "Teaching Practice" Class ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Manabu Inuma (21)
Moral Education: Characteristics of Course Content and Teaching Methods in the Teacher-Training Course ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Junko Murakoshi (23)
History of Information Education: Supporting Logical Thinking through Programming Education ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Rumiko Kurita (25)
Report on the Mathematics Teaching Methods and Mathematics Teaching Materials Classes ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Manabu Inuma (27)
Social Studies Teaching Methods - How Do We Teach Methods in Light of the New Ministry of Education Guidelines? ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Yasunori Nagamatsu (31)
Overview
Renewal Courses Leading to a Teaching Certificate from Josai University: A Ten-Year History ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Asahiro Arai (33)
Articles
Visualizing the Learning Effects of PBL with Community Collaboration ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Nobuyuki Katsuura (45)
Reports
Analysis of University Students' Attitudes toward the Learning of English and Discussion on Improvement of English Education in the Faculty of Business Administration - Based on a Survey Conducted for Career-Oriented and Globally-Oriented Undergraduate ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Nobuo Mikuni / Masato Ono (61)
Practice Report: Supporting Multilingual and Multicultural Youths in JSL Learning During and After High School Years ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Kuniko Mochimaru (75)
An Approach to the Student Internship Program in Josai University, Part 2 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Hiroko Kitagawa (81)
Our Approach to the Cooperative Project for Scientific Experience among Elementary Schools, Junior High Schools and Universities in Kawagoe City, Saitama ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Takayuki Uwada / Naoya Ishiguro / Hiroko Kitagawa (85)
Interprofessional Education (IPE) in the Faculty of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, JOSAI UNIVERSITY : Saitama Interprofessional Education Project ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Makiko Furuya / Osamu Hosoya / Hideo Ueda / Shigeru Oshima / Kenji Kobata / Koichi Takao / Yumiko Hori / Daisuke Kobayashi / Takayuki Taguchi / Toshitami Arai / Satomi Shibazaki / Yuji Katsuki / Akira Shirahata (91)
Research Note
Significance and Problems in Political Education and Educational Practice 〜 Focusing on Political Values and Political Ideology ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Morio Akiyama (97)
Students' essay
Junior High School Students' Images of the Ideal Teacher ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Yu Maruyama (109)

Josai university, Teacher-Training Course Center