抄録 | 本稿は,抽象的で多義的でかつ論争的な概念である教育の公共性概念が,マジックワードとして子どもの学習権等を規制する恐れがあることを踏まえ,その概念を整理した上でその明確化を図ろうとするものである。はじめにおいて教育の公共性概念の抽象的で多義的な面の一端を示し,その整理・明確化の必要性を示す。1において,教育の公共性を公共的空間である学校と把握し,その内容・構造や歴史的変遷を論じる。2においては,教育の公共性を学校の属性(特性)・社会構成原理・規範・公共的価値等と把握し,それぞれについて論じる。3においては,教育の公共性を時代とか自由主義等の思想との文脈との関係で把握し,その相対性を論じる。4においては,日本における教育の公共性概念の意味や日本における展開等を論じる。結びでは,個人主義に立脚する民主的社会においては,現代的な市民的教育の公共性の意義が問われるので,その内容を明示する。その上で,新たに形成されることが期待される市民社会を基盤とした学校の再構築を導く原理としての『教育の公共性』の概念を指摘する。The public nature of education is an abstract and ambiguous controversial concept. Therefore this concept may regulate children’s right to learn as magic words. Therefore, this paper is trying to clarify this concept by organizing it.
At the beginning, I show some of the abstract and ambiguous aspects of public nature of education, and show the necessity of organization and clarification. In Part 1, I grasp the public nature of education as a school which is a public space, and discuss its contents, structure and historical change. In Part 2, I will grasp the public nature of education as school attributes, characteristics, social constitution principles, norms, public values, etc. and discuss each. In Part 3, I will grasp the public nature of education in relation to the times and the context of thought such as liberalism, and discuss its relativeness. In Part 4, I will discuss the meaning and development of education publicity in Japan. In conclusion, in the democratic society based on individualism, the significance of the public nature of contemporary civic education is questioned, so clearly indicate its contents. In addition, I point out the public nature of education as the principle leading to reconstruction of schools based on civil society expected to be newly formed. |