城西大学教職課程センター紀要

ISSN 2433-541X
5号
2021年3月

表紙・目次・標題紙・城西大学教職課程センター紀要発行規程・執筆者紹介・編集後記・奥付
巻頭言 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 北川 浩子 (1)
特集
学生アンケートの回答と成績との関係から推察される「適性処遇交互作用」 オンデマンド型オンライン授業をふりかえって ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 浅原 知恵 (5)
オンラインでの教育史の授業実践とその課題 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 桑嶋 晋平 (13)
2020年度前期,理学部化学科のオンライン講義を振り返って ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 佐野 香織 / 宇和田 貴之 / 見附 孝一郎 (19)
リモートによる調理学実習A ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 山王丸 靖子 / 関口 祐介 / 伊東 順太 / 深谷 睦 / 中里見 真紀 (27)
オンライン授業における「特別活動論」の取り組み ― 受講生の自由記述に基づく検討 ― ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 村越 純子 (33)
城西大学薬学部薬学科での薬学基礎教育への解説作成型Team-based Learningの導入とその効果の評価 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 秋元 祐佳里 / 畑中 朋美 / 関 俊暢 (43)
実践報告
「子ども大学にしいるま」への化学科の取り組み ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 橋本 雅司 / 宇和田 貴之 / 秋田 素子 / 石黒 直哉 / 見附 孝一郎 / 阪田 知巳 / 森田 勇人 / 石川 満 (53)
川越市小・中・大学連携理科ふれあい事業への取り組み 〜2018,2019年 度 〜 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 石黒 直哉 / 宇和田 貴之 / 北川 浩子 (61)
研究ノート
基礎的な資格試験の受検対策によって養われる社会人基礎力 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 中島 禎志 / 栗田 るみ子 (65)
『社会に開かれた教育課程』に向けた「総合的な学習の時間」の理論的考察 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 井田 浩之 (73)
資料
小・中学校における栄養教諭の認知と大学における栄養教諭履修との関係 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 山王丸 靖子 / 島村 幸代 / 秋山 隆 (87)

城西大学教職課程センター


Josai Teacher-training Course Center Review

ISSN 2433-541X
Vol. 5
2021. 3

Contents
Features
Aptitude-treatment Interaction Inferred from Responses to Student Questionnaire ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Chie Asahara (5)
“History of Education” Class: Current Situation and Perspectives ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Shinpei Kuwajima (13)
Looking Back on the 2020 Online classes in the Department of Chemistry, Faculty of Science ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Kaori Sano / Takayuki Uwada / Koichiro Mitsuke (19)
Online Teaching of the Cooking Class in the Registered Dietitian Training Course ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Yasuko Sannomaru / Yuusuke Sekiguchi / Junta Ito / Mutsumi Fukaya / Maki Nakasatomi (27)
Practical Approaches to “Extra-Curricular Activities” in Online Classes: An Analysis of the Answers to an Open-Ended Question by Students ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Junko Murakoshi (33)
Articles
Introduction of Team-based Learning for the preparation of answer explanations for basic pharmaceutical education and evaluation of its learning effects in the School of Pharmacy, Faculty of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, Josai University ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Yukari Akimoto / Tomomi Hatanaka / Toshinobu Seki (43)
Reports
Approach of the Department of Chemistry in Josai University to Kodomo University, Nishi-Iruma ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Masashi Hashimoto / Takayuki Uwada / Motoko Akita / Naoya Ishiguro / Koichiro Mitsuke / Tomomi Sakata / Hayato Morita / Mitsuru Ishikawa (53)
Our Approach in Fiscal 2018 and 2019 to the Cooperative Project for Scientific Experience among Elementary Schools, Junior High Schools and Universities in Kawagoe City, Saitama ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Naoya Ishiguro / Takayuki Uwada / Hiroko Kitagawa (61)
Research Note
Basic Social Skills Fed by Undergoing Preparation for the Basic Qualifying Examination ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Tadashi Nakajima / Rumiko Kurita (65)
Theorizing Integrated Study for the Curriculum Open to Society ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Hiroyuki Ida (73)
Technical Information
The Relationship Between Recognition of Nutrition Teachers in Elementary and Secondary Schools and Student Enrollment in Nutrition Teacher Courses ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Yasuko Sannomaru / Sachiyo Shimamura / Takashi Akiyama (87)

Josai university, Teacher-Training Course Center