城西大学教職課程センター紀要

ISSN 2433-541X
8号
2024年3月

表紙・目次・標題紙・城西大学教職課程センター紀要発行規程・執筆者紹介・編集後記・奥付
巻頭言 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 北川 浩子 (1)
論文
中島久万吉・中村春二・野口援太郎の教育観からみた城西実務学校と城西学園 ― 城西大学の建学の精神「学問による人間形成」を考えるために ― ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 村越 純子 (5)
実践報告
2022年度におけるスチューデント・インターンシップ活動報告 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 北川 浩子 (17)
「考え,議論する道徳」をふまえた「道徳教育の理論と指導法」 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 後藤 美乃理 (23)
「教職課程センター講座」の取組〜 教師として必要な資質・能力の育成を目指して〜 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 中里 竹男 (29)
理科教育法A〜 理科教師に向けての知識・技能,実践力の育成〜 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 関 俊秀 (35)
研究ノート
英語ビジネスコミュニケーションを大学英語教育に位置付ける:実用と教養のその先に ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 井田 浩之 / 松岡 弥生子 (43)
大学教職課程における特別活動論の授業構成をめぐる課題と展望 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 難波 知希 (53)

城西大学教職課程センター


Josai Teacher-training Course Center Review

ISSN 2433-541X
Vol. 8
2024. 3

Contents
・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Hiroko Kitagawa (1)
Articles
Josai Practical School and Josai Gakuen from the educational perspectives of Kumakichi Nakajima, Haruji Nakamura, and Entaro Noguchi: For a later study on the founding spirit of Josai University named “Character Formation through Learning” ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Junko Murakoshi (5)
Reports
Activity report of the student internship in FY 2022 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Hiroko Kitagawa (17)
“Theory and Methods of Teaching Moral Education” based on “Moral Education through deliberation and discussion” ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Minori Goto (23)
Programs for supporting in pre-service teacher training students at Josai University Teacher-Training Course Center 〜Aiming to develop the necessary qualities and abilities as a teacher〜 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Takeo Nakazato (29)
Science-based Approach to Education A 〜Developing Knowledge, Skills, and Practical Abilities for those who Aspire to Become Science Teachers〜 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Toshihide Seki (35)
Research Note
Positioning business communication in university English education: Beyond the opposition between communicative methods and the grammar-translation method ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Hiroyuki Ida / Yaoko Matsuoka (43)
Issues and Prospects Concerning the Class Structure of Extracurricular Activity Theory and Instruction in the Teacher Training Course : Toward the Significance of Extracurricular Education in Inclusive Society ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ Tomoki Nanba (53)

Josai university, Teacher-Training Course Center